Hur man använder Pinterest - för nybörjare

Pinterest är bra för företagare att använda sig av. Även för dig som bloggar eller på annat sätt vill marknadsföra dig. 

Med mer än 400 miljoner månatliga aktiva användare på Pinterest kan den visuella upptäcktsappen hjälpa till att driva starka affärsresultat bland sin växande publik av Gen Z, millennials och män.

Och dessa användare rullar inte bara passivt heller. Pinners söker aktivt efter information om särskilda ämnen. Till skillnad från Facebook eller Twitter, där människor går med för att få kontakt med sina vänner, söker Pinners svar, idéer och inspiration.

Eftersom Pinners redan letar efter vad de ska göra eller köpa härnäst, är det naturligt att annonsera och marknadsföra ditt företag. Användarna på Pinterest vill ha svar på sina frågor och du kan svara på dem på Pinterest, introducera dem till ditt varumärke och bygga upp som känner, gillar och litar på faktorn snabbare än du kunde på en annan plattform. Enligt Pinterest krävs det hälften så många visningar för att konvertera någon på Pinterest som på andra plattformar.

Om du redan skapar innehåll – oavsett om det är blogginlägg, podcastavsnitt, YouTube-videor eller annat så måste du lägga till Pinterest i din marknadsföringsstrategi.

Vad skiljer Pinterest från andra sociala plattformar?

Människor använder Pinterest annorlunda än med andra sociala medieplattformar. Pinterest är mindre av en webbplats för sociala nätverk och mer av en sökmotor och visuell upptäcktsmotor. Som vi sa tidigare letar Pinners redan efter information och inspiration och många av dem handlar aktivt på Pinterest. Enligt Pinterest använder nästan 9 av 10 veckovisa Pinners Pinterest för inspiration i sin väg till köp och 85 % av de veckovisa Pinners har köpt något baserat på Pins de ser från varumärken.

Pinterest-innehåll har också en mycket längre livslängd än innehåll som delas på sociala medier. Halveringstiden för ett inlägg på sociala medier är den tid det tar för inlägget att nå 50 % av alla klick och visningar genom tiderna. Halveringstiden för ett Facebook-inlägg är cirka 30 minuter och på Twitter är det cirka 18 minuter. Men på Pinterest är en Pins halveringstid 3 och en halv månad! Dina ansträngningar på Pinterest kommer att fortsätta fungera för dig långt efter att du sparat den pinn. Detta ger ett till två slag till din vintergröna innehållsstrategi och hjälper dig att kontinuerligt driva trafik till din webbplats.

Terminologin

Om du precis har börjat på Pinterest, då vill du definitivt veta dessa termer.

Pins – Pins är "visuella bokmärken" som folk använder för att spara idéer på Pinterest. En pin länkar till en webbplats eller URL så att folk kan klicka sig igenom den för att besöka webbplatsen. Det är mycket viktigt att dina Pins relaterar till webbplatsinnehållet de är anslutna till.

Du vill inte att Pinners klickar på din Pin och tror att de kommer att hitta något som inte alls relaterar till ditt varumärke, företag eller webbplats. (Det är superspambeteende som gör att du blir förbjuden!)

Dina Pins ska vara iögonfallande och beskrivande så Pinners vill klicka på dem och besöka din webbplats. Pins kan vara antingen bilder eller videor men vilket alternativ du än väljer, se till att använda högkvalitativa bilder och videor för att locka pinners. Vertikala nålar ser bäst ut på Pinterest och på mobiler, så det rekommenderas att din bild har ett bildförhållande på 2:3.

Titlar – Förutom att vara vacker måste din PIN-kod också vara intressant! Det är där titeln och beskrivningen kommer in. Inkludera en enkel, övertygande rubrik som titel (upp till 100 tecken) och en detaljerad beskrivning för att ge sammanhang.

Ge dina pins ett namn med tydliga och relevanta titlar. Till exempel är "middag på 20 minuter" bättre än "Mat." Titlar är inte bara för andra Pinners heller. De hjälper Pinterest att ta reda på när du ska visa din pin så undvik att använda symboler eller mellanslag i din titel, till exempel är en tavla med titeln "Kakor" mycket bättre än en pin eller en tavla med titeln *Kakor* eller K A K O R.

Beskrivningar – Du kan använda upp till 500 tecken för dina beskrivningar men Pinterest rekommenderar att du prioriterar det som är viktigt först eftersom de första 50-60 tecknen med största sannolikhet kommer att dyka upp i folks flöden.

Så sätt din viktigaste information först. Pin-beskrivningen måste också relatera till titeln och pin-bilden och den bör innehålla nyckelord eller ditt varumärke. Detta hjälper din pin att visas i sökningar.

Anslagstavlor – En Pinterest-bräda är där Pinners sparar sina Pins. Anslagstavlor hjälper dig att hålla dina Pins organiserade och gör det lättare för Pinners att hitta och spara dina Pins eller hitta och följa dina individuella anslagstavlor. Du kan skapa så många eller så få anslagstavlor du vill men du bör skapa anslagstavlor för vilket ämne som helst i din nisch som du vill bli känd för eller skapa innehåll kring. Till exempel, om du är en personlig tränare, kan dina brädor innehålla magövningar, konditionstips och hälsosamma frukostrecept.

Brädbeskrivningar – Inkluderande brädbeskrivningar hjälper de pins som sparats på den brädet att visas för relevant publik. Var noga med att noggrant beskriva dina anslagstavlor också.

Hur man använder Pinterest för att hitta inspiration

Pinterest handlar om att hitta idéer och inspiration. 

Hemflöde – Hemflödet är där du kan upptäcka Pins från andra personer eller anslagstavlor du följer. Pinterest kommer att använda din Pinterest-aktivitet för att skapa rekommendationer av personer eller för att följa eller Pins to Pin och de kommer att visa dessa rekommendationer i ditt hemflöde.

Följande flik – Den här fliken är där du hittar idéer och pins som sparas av personer eller användare du följer.

Today-fliken – Idag-fliken lanserades i början av 2020 och är en "källa till daglig inspiration med utvalda ämnen och trendiga pins." Du kan klicka på fliken Idag för att hitta nya idéer och rekommendationer baserade på Pinterest-insikter över olika ämnen varje dag.

Sök – Pinterest fungerar verkligen som en visuell sökmotor och deras sökverktyg är ett av de enklaste sätten att hitta inspiration på Pinterest. Pinterest-användare letar efter nya idéer, till exempel tips för att starta en ny hobby eller leta efter en ny träningsrutin eller semesterrecept. Pinners kan söka efter idéer eller efter kreatörer och varumärken de följer.

Spara Pins

Skapa och spara är de två termer som används för att beskriva hur man sparar Pins till Pinterest. Att skapa en pin innebär att spara något från den ursprungliga källan – oavsett om det är din webbplats eller någon annans.

Det enklaste sättet att skapa Pins till Pinterest är genom att använda Pinterests webbläsarknapp. Webbläsarknappen gör det så att du snabbt kan fästa något från en webbplats genom att klicka på Pinterest-knappen i din webbläsare.

Vad ska du fästa på Pinterest?

Vi kan inte ha en nybörjarguide till Pinterest utan att dela vad vi ska fästa! Så vad ska du spara till Pinterest för att ditt varumärke ska växa? Allt värdefullt innehåll som svarar på en fråga, löser ett problem eller inspirerar din publik är bra Pinterest-innehåll.

Du bör definitivt inkludera allt innehåll som du skapar, oavsett om det är dina blogginlägg, podcastintervjuer eller leads. Du bör också spara alla produkter du säljer, oavsett om det är handgjorda smycken eller dina kurser i sociala medier.

Dela innehåll relaterat till ämnen relaterade till din expertis som du vet att din publik älskar. 

Tänk utanför innehåll relaterat till dina produkter och tjänster. Sociala medier är en plats för att visa upp ditt varumärke och vad som gör dig unik och det kan du enkelt göra på Pinterest.

Du kan skapa tavlor kring dina varumärkesvärden eller unika varumärkeshistoria.

9 May 2023